Home / Updates

Eenduidige bedrijfs- en werknemersfocus belangrijk

Eenduidige bedrijfs- en werknemersfocus belangrijk

Met een licht herstel van de economie willen bestuurders weer positioneren, maar de vraag is of de werknemer daar al klaar voor is. Heeft de top van ons bedrijf nu dan wel focus? En is dat de juiste focus? En nog verder, is dat ook mijn focus? Eerst zien, dan geloven. De bestuurders zullen zich weer waar moeten maken. Werknemers moeten weer vertrouwen krijgen.

 

De vicieuze cirkel van bestuurders en werknemers
De top van bedrijven durft voorzichtig weer te kiezen voor de positionering van het bedrijf. Door fusies, overnames, reorganisaties is de top van vele bedrijven de afgelopen jaren de focus verloren. De met zekerheid ooit ingeslagen richting werd ter discussie gesteld. Niet alleen intern, maar veel meer nog door een veranderende markt. De recessie verergerde deze situatie alleen maar. De werknemers voelden de onzekerheid van de top en mistten de sturing. Geloof in de leiders nam sterk af. Er werd niet echt richting voor het bedrijf gekozen, maar meerdere sporen werden uitgezet. Gevolg was onzekerheid, gelatenheid en passiviteit van de werknemers. De veel gehoorde kreet in de top van bedrijven daarentegen was/is: “we missen trots in onze organisatie”. En daarmee was de vicieuze cirkel rond.
De interne processen versterkten elkaar. Waar de top van bedrijven steeds meer begon te duwen op de organisatie begon de organisatie juist achter over te hangen, te duiken. Intern werd de weifeling van de top gevoeld en door extern nieuws werd men geconfronteerd met veel slecht nieuws over de branche waarin men werkzaam was. Hetgeen de aanname van de werknemers voedde. Werknemers werden stiller en meer onzichtbaar en bestuurders begonnen harder te roepen. Maar het geloof en vertrouwen was er niet.

 

Consequenties voor organisaties
Met het voorzichtig toenemende herstel van de economie kijken bestuurders weer vooruit en oriënteren zij zich op de toekomst. Maar dat moet anders dan voor de crisis. Maar hoe dan? Een eenduidige bedrijfs- en werknemersfocus is cruciaal voor het herstel van bedrijven en daardoor direct voor onze economie. Positionering is daarbij cruciaal.  Hoe zorgen zij er nu voor dat ook de rest van de organisatie –die het herstel wellicht nog niet voelt (immers de werkloosheid houdt nog aan en ontslagen domineren nog steeds het nieuws)- mee denkt en mee doet? Hoe zorgen zij voor een gezamenlijke focus/pin point op de horizon?

Door de crisis heeft de focus bij de top van vele bedrijven de laatste jaren gelegen op overleven. Kosten moesten worden gedrukt en investeringen uitgesteld. Medewerkers in alle geledingen van de organisatie voelden de onzekerheid. Velen hebben de gevolgen van deze focus aan den lijve ondervonden. Ondanks de crisis werden er aan de top nog steeds bonussen uitgekeerd en zijn we getuige geweest van schandalen en fraude. Zoals gezegd is het –blinde- geloof in de leiders verdwenen en het vertrouwen onvoldoende om echt te kapitaliseren op de eerste tekenen van herstel.

 

Een onderscheidende positionering is key. Keuzes maken!
Dit is dus de tijd voor focus en een duidelijke positionering in de toekomst van de organisatie. Het herstellen van het vertrouwen –zowel in als buiten de organisatie- is cruciaal. En dat is wat men begrijpt. Hoe kunnen organisaties, rekening houdend met de verschuiving naar eigen kracht en persoonlijke zingeving, weer voldoende geloofwaardig worden en zo hun maatschappelijke positie weer innemen?

Zingeving is per definitie subjectief. Het is niet zozeer algemeen geldend (‘waar’), maar veeleer ‘waarachtig’ wanneer het betreffende individu werkelijk zegt wat hij doet en doet wat hij zegt. In deze zin wordt communicatie –nog veel- belangrijker voor organisaties. Over zingeving moet tenslotte gesproken worden. Je kan dus stellen dat doeltreffende communicatie van binnenuit moet komen. Veel communicatie is nog steeds het gedachte van de top. Hoeveel bedrijven stappen niet in een bepaalde vorm van sponsoring terwijl de rest van de organisatie er geen binding mee heeft? Het is het “speeltje” van de top. Hoeveel bestuurders houden zeer succesvolle roadshows over het nieuwe beleid, maar ontberen te luisteren wat er daarna bij het koffiezet apparaat wordt gezegd? Externe communicatie wordt pas echt goed ervaren wanneer deze authentiek is. De belofte moet in de genen van de werknemers zitten.

Het belangrijkste uitgangspunt is het –opnieuw- verbinden van mensen met hun eigen bedoeling. Want vanuit die verbinding kunnen betekenisvolle en duurzame besluiten worden genomen. En waarvan de mogelijke consequenties zelf door de mensen makkelijk aanvaard kunnen worden. Zij hebben hun eigen Why, hun eigen focus bepaald. De verbinding start altijd bij de werknemer zelf. Hij of zij activeert haar eigen persoonlijk “leiderschap”. Die daarna direct in de context van het team en dus de organisatie context wordt geplaatst. En met de steeds mondiger en zelf denkende werknemer is het des te meer van belang dat bij het kiezen van een –nieuwe- positionering van het bedrijf deze visie ook daadwerkelijk gelooft. En dan hebben we het nog niet eens over omarmen en uitdragen.

Wij vatten dat samen als “Doeltreffende externe communicatie start intern. Met een onderscheidende positionering als pinpoint”.

 

Robert Jan van Leeuwen. Oprichter en eigenaar 0to9 en 0 Entropy.

Meer serotonine? Minder entropie? Ideeën die de wereld een beetje mooier maken?

Onze diensten

Bedrijfscultuur

  • Cultuur- en gedragstransformatie
  • Leiderschaps- en teamontwikkeling
  • Communicatie- en cultuurprogramma’s
  • Events en Moodcreation
  • Online meettools voor feedback en feedforward

Gedragsverandering en interventies

  • Modulaire jaarprogramma voor cultuur- en gedragstransformatie
  • Events, workshops en co-creatie
  • Online meettools voor feedback en feedforward
  • Trainingprogramma’s

Meten en analyse

  • CultuurWaardenOnderzoek
  • Entropie meting binnen teams of organisaties
  • AmbitieWaarde bepaling
  • Alignment tussen RvB, management en werknemer

Communicatie

  • Corporate (her-)positionering
  • Merkstrategie en productlancering
  • Branding en corporate identity
  • Omgevingscommunicatie en publiekscampagnes
  • Arbeidsmarktcommunicatie
  • Realisatie media, middelen (on- en offline) en contentsupport
  • Digital development en UX design met meetbare impact

Strategie bedenken

  • Positionering
  • Branding
  • Digitale transformatie
  • Activatie campagne
  • Conversie strategie
  • Content strategie

Concept ontwikkeling

  • Campagnes
  • Creatief concept
  • Digital concept
  • Beeldtaal
  • Storytelling

Ontwerpen en realiseren

  • Graphic Design
  • Corporate identity
  • Video & Animatie
  • Contentcreatie
  • UX & Webdesign
  • Web, app & mobile development
  • Webshops & Ecommerce
  • Content Management Systemen (CMS)

Ondersteuning en support

  • Meten & Rapportage
  • Technical support
  • Copywriting en beeldredactie

Experiment

  • Experimentele communicatie- en sturingsconcepten
  • Duurzame gedragstransformatie
  • Next gen dashboard design voor meetbare impact

Onze werkwijze

Met 0 Entropy, 0to9 en 0 Loss combineren wij onze prijswinnende expertise op het gebied van communicatie en cultuur, met innovatieve pilots op het gebied van marketing en winstgevende cultuur- en gedragstransformatie. Dit levert meer op dan het kost, 1 + 1 = 3.

Op basis van een entropie-meting en analyse, maken we samen met jou in vaste processtappen, tijdens onze Muursessies, een strategisch positionerend communicatieconcept op basis van de AmbitieWaarde. Dat is die ene unieke waarde die inspireert en alle andere kern- en werkwaarden overstijgt. Alles komt samen in de BeeldTaal. Beeld beleef je. Wat je buiten belooft wordt daardoor binnen gevoeld en waargemaakt. In het Impactplan laten we zien hoe de Beeldtaal impactvol doorvertaald kan worden in relatie tot jouw doelen en doelgroepen. Je word je bewust van het mechanisme dat iedereen meeneemt in de richting en het doel dat je gezamenlijk hebt bepaald.

Wave 1 Alle stappen tot en met het Impactplan, noemen wij wave 1.

Wave 2 De fase van uitvoering en impactrealisatie noemen wij wave 2. Uiteraard bespreken en meten wij met jou de progressie.

Muursessies
Muursessies zijn de co-creatie sessie met jouw leidende coalitie en onze experts. Wij bereiden voor, jullie reageren, reflecteren en verrijken. De leidende coalitie stellen we met elkaar samen. In de regel bestaat de leidende coalitie uit de directie, aangevuld met de HR en Communicatie-verantwoordelijken. Samen komen we verder.

Parallelsessies
Parallelsessies zijn herhalingen van muursessie voor andere interne of externe stakeholders dan de leidende coalitie. Denk hierbij aan de OR of jouw klanten. Deze parallelsessies zijn gericht op het verkrijgen van maximaal draagvlak.

Stuur ons je bericht

Hi! Vertel 0 Entropy, 0to9 of 0 Loss welke uitdaging jij hebt
in jouw organisatie. Elke andere vraag is ook welkom.
We antwoorden zo snel mogelijk!

Hou mij op de hoogte via de nieuwsbrief!

Coolsingel 65

Zo kom je bij ons op de 5e etage van het Holbeinhuis (tegenover het stadhuis) met het openbaar vervoer of de auto.

Toon adres op Google Maps
Openbaar Vervoer
Metro (station Stadhuis)

Op Rotterdam CS neem je de metro richting De Akkers of Slinge. Stap uit bij metro­station Stadhuis. Via de Coolsingel loop je in 2 minuten naar ons kantoor.

Tram (lijn 4, 7, 8 of 25) Vanaf Rotterdam CS kun je tramlijn 4 richting Molenlaan, tramlijn 7 richting Woudestein, tramlijn 8 richting Kleiweg en tramlijn 25 richting Schiebroek nemen. Stap uit bij halte Weena. Via de Coolsingel loop je in 4 minuten naar ons kantoor.

Lopen (vanuit Rotterdam CS) Het Holbeinhuis ligt op ongeveer 10 minuten lopen van Rotterdam CS. Loop vanaf het station richting Centrum. Ga op het Weena linksaf en loop door tot het Hofplein. Op de hoek Hofplein/Coolsingel vervolg je je weg over de Coolsingel. Heb je nog vragen, bel even naar +31 10 27 59 000, we helpen je graag op weg.

Auto
Bereikbaarheid vanuit richting Den Haag of Utrecht

Op de ring A20 neem je afslag 14 (Rotterdam Centrum). Op de rotonde Centrum aanhouden (vanuit Den Haag ¼ en vanuit Utrecht ¾). Weg volgen tot voorbij het treinviaduct. Je rijdt nu op het Hofplein. Ga hier rechtdoor en je komt op de Coolsingel. Je gaat direct bij het Hilton rechtsaf voor de parkeergarage Kruiskade.

Bereikbaarheid vanuit richting Breda Op de A16 richting Rotterdam de banen met Capelle a/d IJssel aanhouden (de twee banen aan de rechterkant). Na de Brienenoord houd je direct de eerste afslag 25 (Centrum) aan. Neem de rotonde ¾ naar Centrum. Je rijdt nu op de Maasboulevard. Vanaf de Maasboulevard rij je rechtdoor naar het Vasteland/de S100. Sla rechtsaf naar de Schiedamse Vest en daarna linksaf naar de Schiedamsesingel. Deze draait naar linksaf en wordt de Kortenaerstraat. Volg deze en sla rechtsaf naar de Eendrachtsweg en vervolg je weg via de Mauritsweg en het Kruisplein. Sla rechtsaf naar het Weena en neem de eerste afslag op het Hofplein naar de Coolsingel. Je gaat direct bij het Hilton rechtsaf voor de parkeergarage Kruiskade.

Parkeergarage Kruiskade 21 Wil je parkeren, dan kun je gebruik maken van de parkeergarage op de Kruiskade 21. Om de parkeergarage te bereiken rij je vanaf het Hofplein de Coolsingel op, en neem dan de eerste afslag rechts. Je rijdt nu op de Kruiskade. Neem op de Kruiskade de eerste afslag rechts en rijd de parkeergarage binnen. Klanten krijgen van ons een uitrijkaart.

Updates

Meld je aan voor onze nieuwsbrief met de nieuwste cases, updates, inzichten en meer waar je vrolijk van wordt.

Volg ons

Volg waar we op dit moment mee bezig zijn, projecten met impact, leuke events en meer waar je vrolijk van wordt.