Zeg niet meteen ja. Denk twee seconden na.
Mainport Zeehavens Zeeland - West-Brabant
Stel, je werkt in de haven op de terminal of op kantoor. Een collega vraagt of hij even je pasje mag lenen. Of iemand biedt je geld aan om een container te verplaatsen. Het lijkt onschuldig, maar precies zo proberen criminelen die drugs smokkelen je stap voor stap mee te trekken. In de zeehavens van Zeeland en West-Brabant lopen tienduizenden medewerkers dat risico. Iedere dag weer.
Vraag
Ontwikkel een meerjarenstrategie voor social media die havenmedewerkers bewust maakt én weerbaar houdt.
Resultaat
Met de campagne spreken we havenmedewerkers direct aan, in hun eigen omgeving. We laten ze stilstaan bij die twee seconden twijfel en geven ze het vertrouwen om foute verzoeken te herkennen én ‘nee’ te zeggen.
Zo gingen we te werk
We trapten af met een muursessietraject, waarbij we samen met alle betrokken partijen de risico’s, doelgroepinzichten en communicatiekansen op tafel legden. Daaruit kwam een heldere en krachtige propositie: Zeg niet meteen ja. Denk twee seconden na.


Van idee naar campagne
We bouwden een campagne die medewerkers direct aanspreekt, herkenbaar is en makkelijk door te vertalen is naar verschillende kanalen.
De campagne startte met korte social video’s, gemaakt met AI-beelden. We laten herkenbare situaties zien: iemand vraagt iets ogenschijnlijk kleins, een pasje lenen, een container verplaatsen, en je ziet de medewerker twee seconden nadenken… en bewust ‘nee’ zeggen. Precies dát moment van bewustwording maakt het verschil.



Via Meta, YouTube en Snapchat leiden we door naar een landingspagina met handelingsperspectief: signalen herkennen, veilig melden, of gebruikmaken van de toolkit voor bedrijven met posters en interne communicatiemiddelen. Daarnaast restylden we het logo en de huisstijl, zodat de campagne fris oogt en relevantie uitstraalt. En we bouwen door: binnenkort volgen nieuwe video’s met echte verhalen uit de haven.

Bekijk de campagnewebsite
veiligezeehavens.nlDeze case kwam tot stand door:
Wil je meer weten over dit project?

Sophie
Gelok
Art Director

Bas
Postma
Graphic Designer

Dennis
Jonkman
Digital Designer

Jeske
Cloin
Project Manager