Nr. 1 /150
full service agency

De nieuwe, groene poort naar de binnenstad van Dordrecht

Spuiboulevard

Dordrecht timmert flink aan de weg. Met een aantal grote ontwikkelings­projecten richt het zich op een toekomst­bestendige stad. Rond de nieuwe Spuiboulevard komt een levendige, groene stadswijk met 800 nieuwe, duurzame woningen. Goed bereikbaar en met volop ruimte voor fietsers en wandelaars en minder plek voor auto’s. Zo maakt Dordrecht de stad nóg mooier.

Home Ons werk Spuiboulevard
0to9 ontwikkelde: de strategie, positionering en BeeldTaal.

De BeeldTaal vormt de basis voor de in- en externe communicatie

Bij de start van onze opdracht bleken veel inwoners en ondernemers van de binnenstad van Dordrecht geen of een slecht beeld van de ontwikkeling van de Spuiboulevard te hebben. Ondernemers hadden behoefte aan een stip op de horizon. Aangezien de gebiedsontwikkeling meerdere jaren gaat duren, zal er langdurig sprake zijn van overlast. Een extra reden om te zorgen voor heldere communicatie.

Op basis van twee muursessies met het betrokken team van de gemeente Dordrecht, hebben we een kansrijke communicatieaanpak rondom de herinrichting van de Spuiboulevard ontwikkeld.

De Spuiboulevard. Toegangspoort naar de binnenstad. Naar de trots, de historie. En naar de toekomst. Waarin we samen kunnen leven, kunnen wonen en werken in nog meer groen. In een kindvriendelijke wijk waarin we ons vrij en veilig kunnen bewegen. Een boulevard voor elke Dordtenaar. Op de fiets en te voet, flanerend langs het water of relaxend op vlonders in een open ruimte. Een doorgang naar de binnenstad die nóg mooier wordt, waar we genieten van winkelen, horeca en cultuur. Ja, met de auto kunnen we er komen, maar de nieuwe Spuiboulevard wordt weer van de mensen. Een poort voor bezoekers van ons centrum, van de bewoners van nu en straks. Van en met elkaar.

Communicatie verbindt de systeem- en belevingswereld

In onze doelgroepenscan onderzochten we de belevingswereld van de belangrijkste doelgroepen: de inwoners en bezoekers, de ondernemers en de stakeholders. Met de overkoepelende uitkomsten maakten wij een communicatieaanpak. Met als uitgangspunt dat alle communicatie een lonkend perspectief heeft, een concreet handelingsperspectief en vragen van de doelgroepen centraal staan.

We brachten een uitgebreid advies uit over het beeldgebruik in eerstelijns communicatie zoals flyers, posters en borden op straat, waarin de menselijke factor centraal staat. Terwijl we in de tweedelijns communicatie, zoals de website en te organiseren events, gebruik maken van het vogelperspectief waarin het inzicht vergroot wordt en dat uitnodigt tot interactie.

Strategische communicatie

In onze aanpak adviseerden we een gedeeld afzenderschap van de communicatie. Want hoewel de gemeente Dordrecht op dit moment de belangrijkste aanjager van de gebiedsontwikkeling is, zullen er in de toekomst steeds meer partijen betrokken raken. Door te kiezen voor een gedeeld afzenderschap kunnen zij de krachten bundelen, fragmentatie voorkomen en wordt de impact vergroot.

Wil je meer weten over dit project?

Joost
van Gorsel

Creative Director

Jan Pieter
Kaptein

Strategist

Andere cases