9.5 score /150
full service agency

In 2025 moet ook jouw website voldoen aan de digitale toeganke­lijk­heids­richt­lijnen.

08-02-2024
Home Updates In 2025 moet ook jouw website voldoen aan de digitale toeganke­lijk­heids­richt­lijnen.

Vanaf 28 juni 2025 gaat de European Accessibility Act (EAA) wetgeving in. De European Accessibility Act, of Europese Toegankelijkheidswet in het Nederlands, is een internationale wetgeving die de toegankelijkheid van onder andere e-commerce bedrijven (websites, webshops en mobiele applicaties) in Europa verplicht. Er wordt een uitzondering gemaakt voor kleinere ondernemingen met een omzet tot 2 miljoen euro per jaar of minder dan 10 medewerkers. Is jouw bedrijf groter? Hieronder leggen we uit wat de European Accessibility Act inhoudt en betekent voor jouw bedrijf.

Als bedrijf wil je dat al je bezoekers een goede ervaring hebben, dus ook mensen met een beperking. De nieuwe wetgeving EAA komt bij een aantal bedrijven over als een verplichting, maar wij zien deze als een kans om meer klanten te benaderen. Zie de EAA als positief nieuws! 1 op de 4 mensen in Nederland heeft een beperking, dus ook een deel van jouw potentiële doelgroep. Als jouw website toegankelijk is voor iedereen, kan dit leiden tot een hoger bezoekersaantal (conversie is gemiddeld 15% beter), betere SEO-resultaten en uiteindelijk meer omzet. Waarom zou je dan tot 2025 wachten met het toegankelijk maken van je website?

Wat houden de toegankelijkheidsrichtlijnen precies in? 
Alle toegankelijkheidsrichtlijnen staan in de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) en zijn samen te vatten tot 4 principes:

  1. Waarneembaar: Iedereen moet je website kunnen ervaren en gebruiken. Dit kan visueel zijn, maar ook via schermlezers of andere hulpmiddelen. De waarneembaarheid geldt voor zowel afbeeldingen, video’s als teksten.
     
  2. Bedienbaar: Iedereen moet content op je website kunnen vinden en gebruiken. Bijvoorbeeld met behulp van een muis. Maar diegenen die hier geen gebruik van kunnen maken, moeten een andere mogelijkheid hebben. Zoals via schermlezers en/of een toetsenboard.
     
  3. Begrijpelijk: Iedereen moet de inhoud van je website kunnen begrijpen. Gebruik daarom eenvoudige taal en zinsopbouw. Is het gebruik van ingewikkelde woorden soms onvermijdelijk, voeg dan in ieder geval een begrippenlijst toe.
     
  4. Robuust: Zorg ervoor dat de code van je website geen fouten bevat, zodat deze in verschillende omstandigheden goed functioneert. Hierbij zijn verschillende browsers en schermformaten bekend, maar denk ook aan de mogelijkheid om de website tot 200% te kunnen vergroten. 

 

Meer weten over digitale toegankelijkheid?

Op onze website vind je meer informatie en is het mogelijk om een toegankelijkheidsscan aan te vragen.

Robin
Treur

Creative Developer en Toegankelijkheids­specialist