9.5 score /150
full service agency
f

Een nieuwe koers voor Rotterdams onderwijs

SARO

Twee grote onderwijsorganisaties Kind en Onderwijs Rotterdam en LMC Voortgezet Onderwijs bundelden hun krachten. Hun gezamenlijke ambitie: een sterk, toekomstgericht onderwijs voor álle kinderen in Rotterdam. Die nieuwe start vroeg om een heldere koers en een krachtige merkidentiteit. Samen met SARO ontwikkelden we een compleet nieuwe corporate identity die de fusie voelbaar maakt van strategie en naam tot design en beleving.

0to9 ontwikkelde: herpositionering, nieuwe naam, concept, visual identity en impactplan

Van fusie naar fundament: een nieuwe naam en identiteit 

Op basis van strategisch merkonderzoek en meerdere muursessies ontwikkelden we een identiteit die zowel verbinding als vooruitgang ademt. En zo ontstond ook de naam SARO, Samen Ambitieus Rotterdams Onderwijs, een sprekende afkorting met een inhoudelijke belofte. De naam weerspiegelt het gezamenlijke doel: met lef en visie bouwen aan beter onderwijs in de stad. 

Een visuele identiteit vol beweging

De nieuwe visuele identiteit brengt het verhaal van SARO tot leven. De rode draad: de ontwikkelreis van kinderen van 0 tot 18 jaar, vertaald in een vloeiende, doorlopende lijn. Het ontwerp combineert frisse kleuren, toegankelijke typografie en dynamische vormen die passen bij een organisatie vol energie, menselijkheid en ambitie. 

Interne lancering: een nieuw begin, samen gevierd 

Een nieuwe naam is pas het begin. Daarom ontwikkelden we een interne lanceringscampagne waarmee we medewerkers, van docent tot directie actief meenamen in het verhaal van SARO. Van uitleg over de merkkeuzes tot tools en activatie op de werkvloer: alles was gericht op het versterken van het ‘wij’-gevoel. 

https://0to9.nl/uploads/cases/saro/een-nieuwe-koers/06_SARO_Shapes-min.png

Employer branding: werken bij SARO  

In lijn met de nieuwe merkidentiteit ontwikkelden we ook een onderscheidende werkgeverspositionering. Onder het motto ‘Werken aan groei, voor jou én voor de stad’ bouwden we aan een aansprekend arbeidsmarktverhaal. Gericht op het aantrekken én behouden van onderwijsprofessionals die zich willen inzetten voor betekenisvol werk in Rotterdam. 

https://0to9.nl/uploads/cases/saro/een-nieuwe-koers/08_SARO_Poster_Mockup-min.png

UX & design voor wijzijnsaro.nl 

Voor de nieuwe corporate website verzorgden wij de complete UX en het visuele ontwerp. De site moest helder, uitnodigend en gebruiksvriendelijk zijn voor ouders, medewerkers en partners. De realisatie en bouw werd uitgevoerd door hun vaste webpartner. Het resultaat is live te zien op www.wijzijnsaro.nl.

SARO is nu meer dan een fusie. Het is een merk dat staat, verbindt en vooruitkijkt mét een helder gezicht, een goed verhaal en ruimte voor groei.

Wil je meer weten over dit project?

Menno
Bouma

Art Director

Floor
Soeters

Project Manager

Oliver
Meskawi

Design Lead

Jan Pieter
Kaptein

Strategist

Andere cases