Een nieuwe koers voor Rotterdams onderwijs
SARO
Twee grote onderwijsorganisaties Kind en Onderwijs Rotterdam en LMC Voortgezet Onderwijs bundelden hun krachten. Hun gezamenlijke ambitie: een sterk, toekomstgericht onderwijs voor álle kinderen in Rotterdam. Die nieuwe start vroeg om een heldere koers en een krachtige merkidentiteit. Samen met SARO ontwikkelden we een compleet nieuwe corporate identity die de fusie voelbaar maakt van strategie en naam tot design en beleving.
Van fusie naar fundament: een nieuwe naam en identiteit
Op basis van strategisch merkonderzoek en meerdere muursessies ontwikkelden we een identiteit die zowel verbinding als vooruitgang ademt. En zo ontstond ook de naam SARO, Samen Ambitieus Rotterdams Onderwijs, een sprekende afkorting met een inhoudelijke belofte. De naam weerspiegelt het gezamenlijke doel: met lef en visie bouwen aan beter onderwijs in de stad.


Een visuele identiteit vol beweging
De nieuwe visuele identiteit brengt het verhaal van SARO tot leven. De rode draad: de ontwikkelreis van kinderen van 0 tot 18 jaar, vertaald in een vloeiende, doorlopende lijn. Het ontwerp combineert frisse kleuren, toegankelijke typografie en dynamische vormen die passen bij een organisatie vol energie, menselijkheid en ambitie.
Interne lancering: een nieuw begin, samen gevierd
Een nieuwe naam is pas het begin. Daarom ontwikkelden we een interne lanceringscampagne waarmee we medewerkers, van docent tot directie actief meenamen in het verhaal van SARO. Van uitleg over de merkkeuzes tot tools en activatie op de werkvloer: alles was gericht op het versterken van het ‘wij’-gevoel.

Employer branding: werken bij SARO
In lijn met de nieuwe merkidentiteit ontwikkelden we ook een onderscheidende werkgeverspositionering. Onder het motto ‘Werken aan groei, voor jou én voor de stad’ bouwden we aan een aansprekend arbeidsmarktverhaal. Gericht op het aantrekken én behouden van onderwijsprofessionals die zich willen inzetten voor betekenisvol werk in Rotterdam.

UX & design voor wijzijnsaro.nl
Voor de nieuwe corporate website verzorgden wij de complete UX en het visuele ontwerp. De site moest helder, uitnodigend en gebruiksvriendelijk zijn voor ouders, medewerkers en partners. De realisatie en bouw werd uitgevoerd door hun vaste webpartner. Het resultaat is live te zien op www.wijzijnsaro.nl.
SARO is nu meer dan een fusie. Het is een merk dat staat, verbindt en vooruitkijkt mét een helder gezicht, een goed verhaal en ruimte voor groei.
Deze case kwam tot stand door:
Wil je meer weten over dit project?

Menno
Bouma
Art Director

Floor
Soeters
Project Manager

Oliver
Meskawi
Design Lead

Jan Pieter
Kaptein
Strategist