Ploum
Rotterdam Law Firm
Hoe werd Ploum de snelste groeier?
Als advocatenkantoor kan je natuurlijk kiezen voor een conservatieve positionering en een dito campagne binnen bekende, veilige lijntjes. Gelukkig koos Ploum voor iets anders! Zeker toen duidelijk werd, dat de ambities van Ploum alleen maar met een disruptieve BeeldTaal konden worden bereikt. Anders dan alle andere kantoren. Maar niet alleen ‘disruptief ‘; óók waardengedreven!
Met Ploum startten wij de vormgeving van de positionering en de BeeldTaal met een Organisatie Waarden Onderzoek. Dat onderzoek maakte duidelijk waar Ploum écht voor staat. Waarom Ploum cliënten en medewerkers heeft, die al vanaf het eerste uur met Ploum mee oplopen. Deze cliënten en medewerkers blijven bij Ploum, omdat Ploum, naast kennis van de wet, iets bijzonders biedt. Vaak is het moeilijk om concreet te maken wat dat dan precies is, maar de interne analyse met het Waarden Onderzoek maakt dat duidelijk. Daarmee zie je direct wat Ploum drijft. Tegelijkertijd maakte de externe analyse duidelijk dat dat naar buiten toe, niet of nauwelijks werd gecommuniceerd. Waarom zou jij jouw zaken aan Ploum moeten toevertrouwen? Waarom is Ploum niet één van de vele advocatenkantoren, maar Rotterdam Law Firm? Wat doet die panter in het logo? En wat heeft de campagne opgeleverd?
Don’t feed the panther
De kenmerkende panter van Ploum was al jaren onderdeel van het logo. Wij brachten hem tot leven door middel van een combinatie van foto, film en CGI. Niet alleen in beeld, maar ook voor wat betreft zijn karakter.
Ploum is een een 'no-nonsense kantoor' dat hecht aan de relatie met de cliënten. Ploum is oprecht partner in business. Samen ondernemen. Dat vraagt ook iets van de organisatiecultuur. Want wat je buiten belooft moet binnen worden waargemaakt. In de hier gepresenteerde campagne met eigen medewerkers en cliënten is de merkbelofte zichtbaar gemaakt. De testimonials van cliënten laten zien dat Ploum dat ook echt waarmaakt.
Een samenvatting van de impact
Ploum werd de grootste groeier volgens de Stand van de Advocatuur 2019 In de eerste drie maanden werd de groeidoelstelling behaald, terwijl hiervoor drie jaar was uitgetrokken. Daarnaast won Ploum De Gouden Toga en De Gouden Sleutel voor arbeidsmarktcommunicatie.
Ploum geeft zelf aan dat de campagne, en natuurlijk ook de prijzen die daarmee gewonnen zijn, een hernieuwd gevoel van trots hebben gegeven. Zeer zeker ook omdat cliënten hier aan mee wilden werken! Voor sollicitanten is het heel helder waar Ploum voor staat. Door de campagne is veel sneller duidelijk of er een echte match is.
Interview met Dorine ten Brink
Inmiddels bestaat Ploum 25 jaar! Hoe geef je hier aandacht aan, als seminars en feestelijkheden moeten wijken voor een virus? Een interview met Dorine ten Brink, Partner @ Ploum.
Ploum Rotterdam Law Firm is een full-service advocaten- en notarissenkantoor in Rotterdam dat effectieve juridische oplossingen voor bedrijven biedt.
Wil je meer weten over dit project?
Joost
van Gorsel
Creative Director
Ilse
van der Kaaden
Account Director