Ritje voorbij? Houd de stoep vrij!
Gemeente Rotterdam
Deelvervoer en met name deelscooters kampen met een negatief imago. Terwijl het juist een uitstekend middel is om makkelijk van a naar b te gaan en ook nog eens duurzaam. Overlast wordt vooral gevoeld door bewoners die als het ware struikelen over verkeerd (al dan niet opzettelijk) geparkeerde deelscooters en of deelfietsen. Dat moet anders en kan natuurlijk beter.
Vraag
Ontwikkel een campagne om de overlast die bewoners en bezoekers door deelvervoer in de stad ervaren te beperken. Met als resultaat dat bewoners en bezoekers de aanwezigheid van deelvervoer positiever gaan ervaren.
Onze insteek was…
maak het zo makkelijk mogelijk met een makkelijk te onthouden gedragsregel. Ons creatieve team bedacht de regel ‘’Ritje voorbij? Houd de stoep vrij!’’
En samen met deze pakkende heading kunnen wij het gewenste gedrag benoemen door er regels aan toe te voegen om het voor deelvervoer gebruikers zo makkelijk mogelijk te maken.
‘’Ritje voorbij? Houd de stoep vrij!’’
Om de boodschap goed over te brengen lieten wij op z’n Rotterdams uitgesproken in het oog springende illustraties maken die te maken hadden met de gewenste gedragsregels.



En dat niet alleen, ook mochten wij bedenken hoe wij gebruikers makkelijker naar een hub konden krijgen. Hiervoor bedachten wij geverfde voetstappen op de stoep die je kon volgen en je zo naar een hub bracht... zo wordt het nog makkelijker de hub’s onder de aandacht te brengen



Onze campagne is te zien op vele plekken in de stad en online. En haalde ook nog de media.


Deze case kwam tot stand door:
Wil je meer weten over dit project?

Menno
Bouma
Art Director

Jan Pieter
Kaptein
Strategist

Bas
Postma
Graphic Designer

Floor
Soeters
Project Manager