9.5 score /150
full service agency

Kijk jij verder dan je lijntje?

Gemeente Rotterdam

Het lijkt zo onschuldig om af en toe drugs te gebruiken. Maar realiseer je dat elke keer dat je een lijntje snuift of een pilletje neemt, je bijdraagt aan explosies, moorden en geweld in onze stad.

0to9 ontwikkelde: Social media campagne video's

Na de grootschalige bewustwordingscampagne van vorig jaar gaan we ook dit jaar weer van start met een opvallende campagne rondom drugsgebruik, waarin de Rotterdammer wordt gewezen op de maatschappelijke gevolgen van het kopen van illegale drugs. Daarnaast zal de focus verschuiven naar gerichte gedragsverandering, met specifieke aandacht voor doelgroepen zoals jongeren die voor het eerst in aanraking komen met (recreatief) drugsgebruik.

Uitgangspunt
Rotterdam heeft in het coalitieakkoord vastgelegd jaarlijks te investeren in een campagne die Rotterdammers wijst op de maatschappelijke gevolgen van het kopen van illegale drugs. Op basis van deze opdracht heeft 0to9 een meerjarige communicatiestrategie ontwikkeld, die via verschillende trajecten uitvoering geeft aan de doelen van het coalitieakkoord.

Stadsbrede campagne
De focus van de stadsbrede campagne blijft gericht op het stimuleren van de discussie rondom het thema, door middel van een zichtbare en opvallende campagne verspreid door de hele stad.

https://0to9.nl/uploads/cases/drugs/2024/Mockup_Posters_inline.jpg

Drugsgebruik letterlijk op de kaart met confronterende PR-actie

Een aantal bekende straten in Rotterdam werd tijdelijk hernoemd, zo werd Coolsingel voor even Cokesingel. Hiermee wilden we laten zien dat drugsgebruik en de gevolgen ervan overal om ons heen plaatsvinden, zelfs in onze eigen straten. 

De PR-actie was een klein onderdeel van een zorgvuldig opgebouwde strategie over meerdere jaren. De actie zorgde direct voor opschudding en ging viraal. Hij bereikte binnen één dag al 100 miljoen views. 

Wat wij al verwacht hadden gebeurde, de straatnaambordjes werden vanaf de eerste dag al meegenomen om bij mensen thuis een plek te krijgen. Dit zorgt ervoor dat de boodschap langer in huizen rond blijft hangen. Op de bordjes staan cijfers over het aantal doden en explosies door drugscriminaliteit, en een QR-code die leidt naar meer informatie. Dit creëert continue bewustwording en maakt het voor jongeren makkelijker om over drugs te praten. Daarnaast zorgde een socialmediacampagne ervoor dat de discussie op meerdere niveaus werd gevoerd.

Onder de ludieke straatnamen staan daadwerkelijke feiten en cijfers over het drugsgebruik en de drugscriminaliteit in Rotterdam.

Doelgroepgerichte socialmediacampagne zomer 2024

Na het succes van de eerste campagne, waarin we een breed maatschappelijk debat over drugsgebruik wisten los te maken, is in de zomer van 2024 een socialmediacampagne van start gegaan: 'Jouw high, zijn low'. Deze campagne richt zich specifiek op jongeren en belicht de vaak onzichtbare keerzijde van recreatief drugsgebruik.

Lees hier meer over deze campagne.

Eerdere campagne oktober 2023: Agendasetting

In 2023 startten we met de bewustwordingscampagne ‘Er kleeft bloed aan jouw pil’ met als doel het maatschappelijk debat op gang te brengen rondom het onderwerp. 

Lees hier meer over deze campagne.

Wil je meer weten over dit project?

Joost
van Gorsel

Creative Director

Sophie
Gelok

Art Director

Andere cases