Zij maakten het verschil voor ons.
Wij maken het verschil voor hen.
Nederlands Veteraneninstituut
Het verschil willen maken: één van de grootste drijfveren om een uniform aan te trekken. Iets kunnen doen voor de ander, strijden voor vrede, veiligheid en daarmee bereid zijn grote risico’s te lopen. Onze veteranen hebben zich ingezet om het verschil te maken, voor ons, voor anderen. Het Nederlands Veteraneninstituut maakt nu het verschil voor hén. Door een plek te bieden waar ze hun hart kunnen luchten bij gelijkgestemden, herinneringen kunnen ophalen, kameraden kunnen zien.
Het Nederlands Veteraneninstituut is begin 2021 opgericht en is ontstaan door een aantal aan elkaar gerelateerde organisaties samen te voegen. Met de vorming van deze nieuwe organisatie was het ook tijd om te werken aan een nieuwe, gemeenschappelijke organisatiecultuur. Die in- en extern gevoeld en uitgedragen wordt.
Vraag
Ontwikkel een creatief-strategische communicatie- en cultuuraanpak die ons gaat helpen om één, nieuwe organisatie-identiteit te vormen die zowel in- als extern leidt tot het optimaal vervullen van onze missie en visie.
Resultaat
We startten met een Organisatie Waarden Onderzoek. Na verschillende muursessies kwamen we samen tot de Ambitie-Waarde ‘het verschil maken’. Met deze als basis ontwikkelden we een cultuurprogramma waarmee we invulling gaven aan deze ambitie. Daarnaast voerden we deze Ambitie-Waarde door in alle communicatie, in- en extern.
Doorvertaling uitkomsten Organisatie Waarden Onderzoek
De uitkomsten van het Organisatie Waarden Onderzoek vormden een mooie basis om de dialoog aan te gaan met verschillende groepen binnen de organisatie. Met teams ‘waar ligt de kracht en waar valt nog winst te behalen’, met de nieuw samengestelde groep leidinggevenden ‘hoe geef je inhoud en verdieping aan je rol en hoe maak je daarin het verschil’? Door het directieteam te begeleiden en te coachen om de vertaalslag te maken van de Ambitie-Waarde naar de praktijk. ‘We laten als directieleden in houding, gedrag en leiderschap zien hoe we samen het verschil kunnen maken.’
Het verschil maken door ruimte te bieden. Een plek waar ze zich vrij voelen, waar ze begrepen en gezien worden. Een thuisbasis.
We voerden de Ambitie-Waarde door in alle communicatie-uitingen, in- en extern. Zodat deze waarde ‘het verschil maken’ in- en extern beleefd en gevoeld wordt.
Veteranen in de hoofdrol
Het kloppend hart van de communicatiecampagne is de positionerende film die we samenstelden uit oud en nieuw materiaal. Hiermee laten we zien hoe de veteranen en anders geüniformeerden het verschil maakten voor ons en hoe het NLVi nu het verschil wil maken voor hén.
Beelden en woorden
Aanvullend op de film maakten we een serie beelden waarin we de veteraan en het NLVi in beeld brengen door middel van prikkelende stellingen die aanzetten tot nadenken.
Thuisbasis
We maakten een 3d-huis als symbool voor het geven van een thuisbasis, een veilige plek om elkaar te ontmoeten en met elkaar in gesprek te gaan. Omdat je soms wel maar soms ook juist niets kwijt wilt. In dit huis mag het allemaal.
We startten de campagne met een feestelijke aftrap met de medewerkers van het NLVi
0to9 wil werk maken dat er toe doet. We zijn trots dat wij voor het NLVi een stukje verschil hebben kunnen maken.
Deze case kwam tot stand door:
Wil je meer weten over dit project?
Joost
van Gorsel
Creative Director
Jan Pieter
Kaptein
Strategist
Ilse
van der Kaaden
Account Director