9.5 score /150
full service agency

Van 2 schuldhulpverleners naar 1 sterk merk

Nieuw Vaarwater

Stichting Nieuw Vaarwater wil iedereen blijvend financieel sterk maken. De basis ligt in de fusie van De Maas Dienstverlening en Manna Support naar één merk: Nieuw Vaarwater. Om tot een sterk merk met een eigen identiteit te komen zijn we samen te werk gegaan in 3 fases:
 1. Fuseren van twee organisaties 2. Creëren van een eenduidig en krachtig merk 3. Uitrollen van de nieuwe positionering Het resultaat? Sinds de uitrol zijn er 4x zoveel aanmeldingen voor schuldhulp binnengekomen!

0to9 ontwikkelde: Organisatie Waarden Onderzoek, gezamenlijke ambitie, strategie, in- en externe positionering, branddesign, graphic en digital design, webdevelopment.

De vraag zet alle expertises binnen 0to9 aan. In de begeleiding van een fusie mag een Organisatie Waarden Onderzoek nooit ontbreken. Daaruit vloeien inzicht in cultuur en de Ambitie-Waarde die gezamenlijk gedragen wordt. Een sterk merk zet je niet zomaar neer. Strategie en Positionering moeten daarvoor snaar strak beschreven zijn. Samen vormen alle onderdelen het startpunt voor een frisse identiteit die tot leven wordt gebracht door Creatie en Digital.

Fase 1

Samensmelten van twee organisaties
 

Via het Organisatie Waarden Onderzoek onder de medewerkers van De Maas Dienstverlening en Manna Support kwam een sterke, gezonde cultuur naar voren. Er was grote betrokkenheid en transformatiebereidheid. In daarop volgende muursessies werden visie en missie vertaald naar 1 Ambitie-Waarde.

Om de periode van transitie naar één sterk merk te overbruggen, is gekozen om de sub-brands Manna Support en De Maas Dienstverlening eenzelfde visual identity te geven. Ook de online gebruikerservaring voor klanten werd voor beide sub-brands aangescherpt. Huidige klanten werden daarin ook geïnformeerd over de fusie naar het moedermerk Nieuw Vaarwater. Tegelijkertijd pakten we daarvoor de ontwikkeling van de nieuwe BeeldTaal op.

Fase 2

Creëren van een eenduidig, krachtig merk met een eigen BeeldTaal

 

Na een transitieperiode met sub-branding is het zover. Er komt een Branded House: Nieuw Vaarwater. Het lanceert zichzelf met een verse nieuwe BeeldTaal. De Ambitie-Waarde ‘Samen Sterker Verder’ werd doorvertaald in het concept ‘Pak de handschoen op’. Want gemiddeld duurt het 5 jaar voordat men de stap durft te zetten naar hulp. De schuld stapelt zich ondertussen flink op. Het zijn de bokshandschoenen die je aantrekt om nu eindelijk eens een keer die schuld te lijf te gaan, samen met Nieuw Vaarwater.

Bekijk de website

nieuwvaarwater.nl
https://0to9.nl/uploads/Bokshandschoenen_HR_1-transparent.png

Fase 3

Uitrollen van de nieuwe positionering  

 

Naast offline uitingen hebben we een nieuwe frisse website (door)ontwikkeld op basis van ExpressionEngine. We gaven Nieuw Vaarwater handvatten hun website zelf op een goede manier te vullen en te onderhouden. Uiteraard met onze contentsupport. Inmiddels zien we 4x zoveel aanmeldingen voor schuldhulp. Daarvoor maakten we een slimme aanpak:

  1. We motiveren de doelgroep met een duidelijke boodschap vanuit empowerment (Ga jouw schuld te lijf) en bijpassende BeeldTaal (een bokszak vol onbetaalde rekeningen).

  2. We leveren bewijs door 6 zekerheden te formuleren die gedurfd en écht onderscheidend zijn in de wereld van de schuldhulpverlening.

  3. Een nieuwe online funnel waarbij we het zo makkelijk mogelijk maken om die moeilijke maar dappere, eerste stap naar hulp te zetten.

Deze aanpak kwam tot stand op basis van gesprekken met de doelgroep zelf. We gebruikten het B.J. Fogg gedragsmodel om de opgehaalde inzichten door te vertalen naar een concrete aanpak.

‘Heel blij met de frisse
communicatie en toffe 
website.’

Nieuw Vaarwater

‘We legden met 0to9 een supergoede basis voor onze nieuwe identiteit. En nu Samen Sterker Verder!’

Nieuw Vaarwater

Wil je meer weten over dit project?

Jan Pieter
Kaptein

Strategist

Maarten
van Muijen

Art Director

Reinier
Haars

User Experience Designer

Dennis
Jonkman

Digital Designer

Andere cases